Als decor- en afficheontwerper weet Manders zich eind jaren dertig en begin jaren veertig een behoorlijke reputatie te verwerven. Zijn werk heeft dynamiek, zwier en bevat cartooneske humor. Zo maakt hij in 1939 onder meer decors voor het Theater der Prominenten van een groep uit Duitsland gevluchte cabaretiers en ontwerpt hij tot aan het begin van de Duitse bezetting affiches en decors voor operettes in het Amsterdamse theater Carré. Men prijst hem om zijn speelse invallen, zijn zorgvuldige belettering en zijn perfectionisme. Voor volwassen mannen is het tijdens de oorlog verplicht om in Duitsland te gaan werken. De komiek Tom Manders wil hier aan ontkomen en komt eind 1941/begin 1942 naar Gouda. Hij gaat bij de bioscoop werken en maakt daar gevelreclame. Aan dit werk komt in maart 1943 een einde. Manders wordt in het kader van de Arbeitseinsatz naar Duitsland gezonden, waar hij als schilder te werk wordt gesteld op een vliegveldje nabij München. Maar al na zes maanden weet hij te ontkomen en per trein terug te keren naar Nederland. De rest van de oorlog houden de gebroeders Manders zich in leven met ruilhandel en het organiseren van clandestiene cabaretvoorstellingen.
Op de foto's is het afscheid van Tom Sanders te zien als hij in maart 1943 naar Duitsland gaat. Bron: Tom Manders